Tycker till om bloggvärlden och farliga saker med internet.

Vi fick i uppgift att tycka till om ett par länkar som Stefan hade lagt in på sin blogg, som handlar om unga tjejer som bloggar och vilka risker de innebär i verkliga livet av de uppgifter man ger ut på internet.

Först och främst tycker jag att det Linda Skugge skrivit ut om bloggning, hur man ska göra och på vilket sätt man ska få fram buskapet i det man säger.
Men att hon skriver "skriver man inte mer än 2 inlägg per dag så kan man lika bra lägga ner bloggen" tycker inte jag är okej, klart hon får skriva sina åsikter om saken och ting men att vissa personer kanske tar åt sig mycket av vad de läser i bloggar, inte enbart Lindas.
Det är klart de krävs mycket mod att skaffa en blogg och skriva om det man vill eftersom folk skriver så mycket elaka saker i kommentarfältet som då gör att man mår dåligt om man då är en person som tar åt sig av mycket.
Jag tycker det är helt okej att folk skaffar bloggar som dom tjänar pengar på, men en sak är fel.
De flesta bloggare idag är ungdomar, runt 14-15 år och antingen skriver dom ut alla känslor som sedan kan skapa problem i verkligheten eller så skriver dom hur bra deras liv är, hur rika de är som har råd med allt, De lägger även ut "privata" bilder som visar mycket av kroppen som sedan kan påverka stora delar av framtiden, när man skaffar jobb osv. De tror att hela livet går ut på att synas i media och att de kan ha bloggen som yrke hela livet.
Men eftersom Media har så stor konkurens idag så är de svårt att ligga bland de bästa.
De skriver dels ut många elaka saker i bloggen som folk kan bli ledsna över, de man skriver ut i bloggen stannar ju kvar där föralltid, de är inget man kan radera när de väl är publicerat.
Jag har själv funderat mycket på vad ja skriver i min privata blogg eftersom alla kan läsa de.
Att även de här kända bloggarna ; Kissie, Dessie, Paow osv.. när deras bloggar har tillfällig avstängning eller internet inte fungerar, då blir de stor uppståndelse och skriver i sina bloggar i stil med: Min blogg fungerade inte på 3 timmar, jag tog nästan livet av mig.
Att säga så är bara patetiskt och de vill dra åt sig mycket uppmärksamhet.
Att de tror att man kan leva på bloggen är bara sorgset, de skolkar från skolan och tror de kan leva på föräldrarnas pengar hela livet och de får ingen utbildning.
För ett tag sedan gästade Katrin Zytomierska (som själv är bloggare) morgonprogrammet The voice där hon pratade om bla Kissie, de lät kanske hemskt de hon sa men hon hade iaf rätt i de hon sa om att de borde gå i skolan och inte tro att bloggen är livet.
De kanske behövs en person som Katrin att prata om denna allvarliga sak, eftersom de har gått för långt att de är på detta sättet.
Själva hela den här mediagrejen har stigit folk åt huvudet och man kan knappt tänka klart för man anser de här personerna som förebilder för dagens ungdomar.
De festar ju nästan varje helg och ibland vardagar, och vad är de för förebilder?
Vill de ge de här budskapet åt dagens ungdomar?
Jag tycker inte det är okej!


Farliga saker med internet:
Allt man skriver på datan kommer finnas där föralltid.
Läser man någons blogg dagligen kan personer efter ett tag tro att man känner den som bloggar.
Man kan också råka ut för såkallade stalkers som förföljer en och man kan råka ut för hemska saker.
De finns också många pedofiler på nätet och får man kontakt med dom så kan de också vara farligt.
Lämnar man ut för mycket uppgifter om sig själv så kan detta ofta hända.
När jag själv får kontakt med personer på nätet så är ja försiktig med att lämna ut för mycket.
Klart ja brukar säga var jag bor och ålder och liknande eller ja de beror på vem jag pratar med.
Vissa personer kan man lätt se om dom är fejkade om man kollar tex bilddagboken eller facebook och liknande.
Men jag pratar oftast med folk på internet som jag känner, tex genom mina egna vänner.
De är oftast så jag lär känna nya personer och inte genom att kolla massa bilder på bilddagboken som ja sedan börjar prata med. Klart de har hänt någon gång, men de e inget ja brukar göra.

Det var ungefär detta jag tänkte säga.
/ Angelica ♥


Kommentarer
Postat av: Stefan

Bra diskussion där du tar fram många av faror med bloggandet, utan att för den skulle ta avfärda det som fenomen. Du har helt rätt i att varna den betydelse de kan ft för unga tjejers i stort behov av uppmärksamhet och bekräftelse. Det är även säkert svårt att i denna kanske den känsligaste åldern kunna avgöra gränsen mellan vad som bör vara privat . Att du själv bloggar märks genom att du har en egen genomtänkt hållning.

2009-10-08 @ 13:03:48
URL: http://stefansagardh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0